Mujeres Libres
Mujeres Libres (Svobodné ženy) byla
organizace anarchistek, které bojovaly za osvobození žen i za sociální revoluci
během španělské občanské války. Práce, kterou odvedly, je skutečně inspirativní.
Jejich příklad ukázal, že boj proti útisku žen i proti kapitalismu je
nejefektivnější tehdy, je-li propojen v jednom boji za svobodu. Coby
anarchistky zamítly degradaci žen a jejich odstavení na druhou kolej v celé
společnosti i v libertinském hnutí. V té době byl feminismus chápán ještě úžeji
než dnes - Mujeres Libres jej proto nepřijaly, neboť ho považovaly za teorii,
která usiluje pouze o rovnoprávnost žen, ale v rámci zachování existujících
privilegií. Argumentovaly následovně - „nejsme a nebyly jsme feministkami.
Nebojovaly jsme proti mužům. Nechtěly jsme nahradit maskulinní hierarchii
feministickou. Spolupráce je nutná pro práci, pro boj - kdybychom takto
nepostupovaly, sociální revoluce by nikdy nebyla možná. Přesto vše potřebujeme
vlastní organizaci , která by bojovala za nás. Jsme si vědomy precedentů, které
nám zanechaly feministické organizace a politické strany... Nemůžeme následovat
jejich cestu. Nemůžeme oddělovat „ženské“ problémy od problémů sociálních. Ale
také nemůžeme popřít význam vlastní libertinské organizace, ve které ženy
nebudou pouhým nástrojem a doplňkem“. I když po porážce revoluce jejich vliv (stejně jako ostatních
anarchistických skupin) slábl, jsou ve Španělsku činné dodnes.
Ve 20tých a 30tých letech byly životní podmínky většiny
obyvatel Španělska téměř nesnesitelné, což pro ženy platilo dvojnásob. Po celém
Španělsku se projevovaly ve všech oblastech života extrémní gender rozdíly.
Většina žen byla ekonomicky zcela závislá na mužích, ať už se jednalo o jejich
otce nebo manžele. Domácí práce i péče o děti byly výhradně ženskou doménou.
Jejich platy - na vesnici i ve městech - byly samozřejmě nižší. Zatímco se
například průměrná denní mzda rolníků pohybovala okolo 3 peset, ženy dostávaly
za stejnou práci (v podstatě od úsvitu do tmy) pouze poloviční částku. Navíc
velmi často pracovaly v nejhůře placených odvětvích průmyslu (textilním,
potravinářském, stavebním...) Muži a ženy žili téměř oddělené životy. „Většina
společenských aktivit žen se odehrávala opět jen mezi ženami: v rodině,
sousedství, práci či na trhu. Muži zase
„fungovali“ pouze v rámci mužského světa - v továrnách, na odborových
mítincích nebo v místních barech.“ Ženská svoboda volby byla v různých
směrech omezena a tak není divu, že se mnoha žen jejich rodiče zbavili
donucením k sňatku. Neuvěřitelné množství žen si vydělávalo prostitucí (podle
odhadů až 6%). Ve Španělsku tak k útlaku kapitalistů a církve přistupoval ještě
útlak v podobě neobyčejně zkostnatělého patriarchálního systému.
Důvody, pro které se jen minimum žen zpočátku
věnovalo práci v odborech či politických organizacích, byly v podstatě dva
- tradičně chápané postavení ženy a to,
že pouze menšina jich pracovala mimo domov. Přestože CNT na svém IV. kongresu v květnu 1936 v
Zaragoze věnovala část prostoru ženské problematice a konstatovala, že v
anarchistické společnosti „si obě pohlaví budou rovna, jak v právech, tak i
povinnostech“, ve skutečnosti se ani anarchistické či odborové hnutí problémy
žen příliš nezabývalo a takřka absentovala jakákoli vnitřní diskuse o těchto
otázkách. Pozvolna se však i ženy začaly aktivněji podílet na politické práci a
zakládat i vlastní skupiny. Na jaře 1936 se nezávisle na sobě objevily dva
časopisy nazvané Mujeres Libres - v Barceloně a Madridu (zde vyšel poprvé 2. května). Zatímco barcelonská skupina
usilovala především o zvýšení aktivismu těch žen, které se již
v libertinském hnutí organizovaly a byly členkami CNT, skupina v Madridu
se soustředila na všechny ženy. Ke sloučení došlo v září r. 1936 pod názvem Agrupacion
Mujeres Libres. Mujeres Libres tak oficiálně vznikly na počátku revoluce.
Po jejím vypuknutí se ženy zcela automaticky
zapojily do osvobozování Barcelony. Stavěly barikády, staraly se o zásoby,....
Ruku v ruce s propagandou musely dennodenně chránit revoluci před útoky
fašistů. Staly se plnoprávnými členkami milicí, kde bojovaly po boku mužů. Po
celou dobu zásobovaly anarchistické milice a staraly se o společné jídelny.
Získávaly podporu a prostředky pro ženy v milicích, organizovaly praktický
výcvik pro boj a zakládaly střelnice. Zřizovaly školy pro zdravotní sestry a
nouzové kliniky pro raněné v boji.
Navíc vytvářely tzv. pracovní sekce (secciones
de trabajo), které se staly jednou z hlavních aktivit a byly důležité i
proto, že pomohly ženám vyjít z „domácího vězení“. Nakonec byly skupiny Mujeres
Libres téměř v každé továrně. Pracovní sekce byly organizovány zvlášť na
místní, regionální i národní úrovni a spolupracovaly s jednotlivými odborovými skupinami ze CNT. Do září 1936
měly Mujeres Libres již 7 těchto sekcí. Ženy především z Barcelony a
Madridu v mnoha oblastech výroby
úspěšně nahradily muže bojující na frontě (např. v chemickém či metalurgickém
průmyslu, nebo při obsluze hromadné dopravy - tramvají,...).
Revoluce nebyla jen o boji proti fašistům, ale
především o vybudování společnosti, která bude respektovat potřeby všech lidí,
což bylo i základním cílem Mujeres Libres. Svou činnost postavily na dvou
strategiích - „capacitacion“ (připravující ženy k tomu, aby se byly
schopny jako „rovné“ účastnit života v nově vznikající společnosti) a „captacion“
(znamenající aktivní začlenění žen do anarchistického hnutí). Mujeres Libres se
od počátku snažily nadchnout ženy pro práci v odborech. Problémem však bylo, že
ženy neměly komu svěřit ke hlídání
děti. Proto ML zakládaly různá „dětská centra“, především pro děti matek, které
se staly odborovými delegátkami. Aby však získaly skutečnou podporu, vytvořily
síť žen - anarchistek. Navštěvovaly jednotlivé schůze, podávaly si (mimo jiné)
vzájemně zprávy o sexistickém chování mužů a navrhovaly možná řešení. Vydávaly
vlastní časopis (Mujeres Libres), který byl šířen pomocí existující
anarchistické sítě. Informovaly zde o své aktuální práci, vzdělávání, kultuře,
sportu... Ženy z různých koutů Španělska v něm také referovaly o pracovních
podmínkách, stávkách, či běžném životě na venkově. Kromě teoretických úvah
(např. od Emmy Goldman, Marie Luisy Berneri, P. Kropotkina...) obsahoval i
články, které by bylo možno najít v jakémkoli jiném ženském časopise - móda,
péče o děti... Časopis později doplnily i vlastní knihy a letáky. Navíc i
členky Mujeres Libres přispívaly do ostatních anarchistických tiskovin, kde
byly většinou ženské problematice vyhrazeny speciální rubriky.
Mnoho španělských pracujících bylo nevzdělaných,
dokonce i negramotných. Z toho důvodu Mujeres Libres iniciovaly různé literární
programy, technicky orientované vyučování i výuku sociálních věd. V Barceloně
také založily ženskou fakultu Casa de La Dona, jejíž kursy navštěvovalo
jen v prosinci 1938 každodenně 600 - 800 žen. Ve spolupráci s anarchistickými
odbory zajišťovaly i vzdělávací
programy pro učně. V oblasti výuky se inspirovaly především myšlenkami svobodné
moderní školy Francisca Ferrery.
V Barceloně z jejich podnětu vznikaly nové
nemocnice, ve kterých se staraly o ženy v šestinedělí a zajišťovaly porodní a
poporodní péči spolu se vzděláváním v oblasti zdravotní prevence, sexuality a
plánovaného rodičovství. V únoru r. 1938 pak byl v Barceloně založen institut
mateřské a dětské péče pojmenovaný po významné francouzské anarchistce Louise
Michel. (V sociální sféře do značné míry nahrazovaly dřívější činnost církve,
která se pro kolaboraci s kapitalisty i fašisty stala jedním z úhlavních
nepřátel revoluce.)
Anarchistickou propagandu šířily různými způsoby -
rozhlasovým vysíláním, pojízdnými knihovnami a především propagačními cestami.
Na ně vzpomíná členka katalánského
regionální výboru ML Pepetia Carpena :„Pokusily jsme se svolat ženy
dohromady a vysvětlit jim, že jako ženy nemusejí ztratit vlastní nezávislost a
hlavně že mohou být současně matkami i soudružkami... Především mladé ženy pak
ke mně chodily a říkaly - to je velmi zajímavé a nikdy předtím jsme to
neslyšely. Je to něco, co jsme vždycky cítily, ale nikdy skutečně neznaly.“
Mujeres Libres, často po boku členů syndikalistických odborů (CNT) a
anarchistické federace (FAI), projížděly Katalánsko a Aragon, kde pomáhaly
při kolektivizaci venkova. Navíc i zde upozorňovaly na přetrvávající formy
nerovnosti - např. rodinné platy (většina družstev vyplácela hlavě rodiny -
muži - denně ekvivalent asi 7 - 10 pesos, zatímco jeho žena dostávala pouze 50%
této částky).
jjj
Pro lepší pochopení situace, ve které se Mujeres
Libres i ostatní anarchistky nacházely,
si je třeba uvědomit tehdejší postavení žen v libertinském hnutí. I zde se
projevovaly některé diskriminační tendence. Mnoho článků v anarchistických
tiskovinách tak logicky obsahovalo stížnosti na muže - soudruhy, kteří navzdory
svému politickému přesvědčení stále očekávali, že se doma po návratu ze schůze budou moci chovat jako páni a ženám
vykazovali tak maximálně místo v kuchyni. I z anarchistických kruhů se ozývaly
názory, že by se ženy neměly v milicích účastnit přímých bojů.... To se
definitivně stalo v r. 1937, kdy se musely nedobrovolně na příkaz republikánské
vlády stáhnout z frontové linie do kuchyní, či nemocnic.
Frustrace Mujeres Libres dosáhla vrcholu, když
nezískaly oficiální pozvání jako samostatná organizace na kongres libertinských
antifašistických organizací v říjnu r. 1938. O jejich příjezdu informuje Pura
Perez Arcos takto:„7. října jsme vypluli z přístavu Alicante na malé
anglické lodi. Skupina se skládala z aktivistů z Madridu, Valencie a různých
míst Andaluzie. Naše malá delegace Mujeres Libres měla od kongresu velká
očekávání... Vyrazit na „výlet“ v těchto dnech bylo velmi riskantní a všichni
to samozřejmě věděli. Bombardování přístavů probíhalo každou noc a my jsme byli
na této britské lodi ilegálními cestujícími... Měli jsme dorazit následující
ráno, ale jak jsme se blížili k cíli, zřetelně jsme slyšeli exploze - fašisté
bombardovali přístav. Kapitán loď otočil na sever a poté jsme kroužili dokola
celý den a ještě noc, kdy jsme připluli do Barcelony - zcela vyčerpaní a
hladoví. Byly jsme (ML) fantasticky vzrušené a připravené argumentovat pro
účast Mujeres Libres na půdě kongresu. Ale oni nás nechtěli na mítink dokonce
ani pustit.“ Shodou okolností se také Emma Goldman pokoušela dostat
dovnitř. Zatímco Emma získala volný přístup, Mujeres Libres byly kongresem
přizvány pouze k diskusím, které se jich bezprostředně týkaly. Navíc nemohly
ani volit, neboť delegáti tvrdili, že to nebylo zahrnuto v předkongresové
agendě a tudíž zde přítomné členky nekonzultovaly názory s ostatními skupinami
ML a neměly by za ně volit. Delegáti, kteří vystupovali proti autonomii Mujeres
Libres, uváděli hlavně tyto důvody:
1.) anarchismus nečiní rozdíly mezi pohlavími a
proto organizace, která se orientuje pouze na ženy, nemůže být skutečně
libertinskou
2.) Mujeres
Libres by neměly fungovat jako autonomní organizace, ale měly by pracovat v
rámci odborů a kulturních center.
To se však ML snažily vyvrátit následující
argumentací: „Nemůžete být proti našemu sebeurčení pouze z důvodu, že
anarchismus nepřipouští rozdíly mezi pohlavími. Dospěly jsme k názoru, že naše
současné libertinské organizace nejsou povětšinou hodny tohoto označení, neboť
jsou v nich (ať už cíleně nebo z
nutnosti) radikálnimi aktivisty téměř
výhradně muži... Co se týká práce v odborech, jsme zde samozřejmě činné, stejně
jako mimo ně. Ale k jejich fungování je zapotřebí širší a mnohostrannější
přístup, než jakého je schopna jakákoli z existujících organizací. Ženy jsou
aktiviní především v těch odborech, které jim nebrání v uplatnění vlastních
názorů a tvůrčí vitality. Nejsme (ML) separatistickou organizací a ani nechceme
vytvořit oddělené ženské odbory, neboť ženy se mohou spojit s muži v již
existujících odborových organizacích.“
Tyto teoretické spory nebyly prakticky nikdy
dořešeny.
Když byly Mujeres Libres poprvé povolány na
libertinský mítink jako plnohodnotné členky libertinské rodiny, bylo to zároveň
i naposled. Conchita Guillen popisuje svou zkušenost takto: „V den evakuace
Barcelony (24. ledna 1939), když už fašisté byli prakticky u bran, jsme byly
pozvány na mítink libertinského hnutí, kde se nakonec sešli zástupci CNT, FAI,
FIJL a Mujeres Libres. Jacinta Escudero a já jsme byly delegátkami místní
federace Mujeres Libres. Bylo to velmi důležité setkání v klíčovém momentě:
mohli jsme se buďto postavit na odpor nebo se vzdát (Barcelony)... prohlásily
jsme se za akční součást hnutí.“
Po definitivním vítězství fašistů v občanské válce
(1939) zasáhly kruté represe samozřejmě i členky Mujeres Libres. Mnoho z nich
skončilo na popravišti, ve vězeních, často se musely skrývat v nelidských podmínkách,
nebo byly donuceny emigrovat. Ještě v r. 1945 fungovalo jen v Madridu 8 věznic
speciálně určených pro ženy odsouzené za politickou činnost. I přes
pronásledování pokračovaly Mujeres Libres ve své činnosti v ilegalitě a
fungují, byť bohužel ve výrazně menším počtu, dodnes (v době revoluce měly
na 30 000 členek).
jjj
Mujeres Libres oživily mnohé aspekty anarchistické
teorie. Především rozuměly významu a nutnosti přímé akce. Nedělaly falešné a
umělé rozdíly mezi propagandou a organizováním se, mezi myšlenkami a akcí. Své
ideje často formulovaly až na základě zkušeností z praxe. Neustále
zdůrazňovaly, že svobodné kolektivy budou pouze tak silné, jak silné budou
individuality, které je budou tvořit. Přestože mnohým z nich bylo v době
vypuknutí revoluce teprve 14 či 15 let, neuvěřitelně rychle byly schopné
spolupůsobit při vytváření nové společnosti. Navíc pochopily, že úspěšná
revoluce není záležitostí jednoho večera, ale že jde o kontinuální proces,
který kvůli své dynamice nikdy nelze plně vystihnout v akademických debatách,
jen ve skutečném životě. Neoddiskutovatelný je také jejich přínos jak pro
emancipaci patriarchátem utlačovaných Španělek, tak i pro samotný anarchismus,
kam vnesly konstruktivně - kritický pohled na dosavadní postavení žen v rámci libertinského
hnutí.
Bohdana R.
„Bojovat jen proti fašismu je tak málo. Skutečně nutné je racionální uspořádání společnosti na principech rovnosti a sociální spravedlnosti. Nestane-li se toto cílem, bude antifašismus pouhým slovem bez významu.“
„Až když ženy nebudou
utlačovány ani muži, ani kapitalismem, bude sociální revoluce dokončena!...“
------------------------------
Zdroje:
Martha A. Ackelsberg - Free Women of Spain:
Anarchism and the Struggle for the Emancipation of Women, Indiana University
Press, 1991
Workers Solidarity
Fifth Estate